O dilemă din eSport – de ce domină asiaticii jocurile de strategie?

asia_03

 

Da, americanii de la Evil Geniuses au câștigat The International 5, într-adevăr în primii 20 de jucători de StarCraft și-au facut loc și non-asiatici și cu siguranță League of Legends are și echipe non-astiatice bune. Cu toate acestea asiaticii domină jocurile de strategie, iar situația aceasta nu e de ieri pe azi, ci de ani buni de zile.

Tabelul comparativ de mai jos – făcut pe națiuni – demonstrează nivelul dominației echipelor asiatice:

 

Tabel comparativ:

Poziție StarCraft II Premii League of Legends Premii Dota 2 Premii
1 Coreea de Sud $11,952,509 Coreea de Sud $6,705,672 China $21,292,093
2 Suedia $580,283 China $3,874,134 Statele Unite $6,495,820
3 China $532,929 Taiwan $2,056,940 Suedia $3,640,538
4 Franta $518,111 Statele Unite $1,678,642 Canada $3,086,296
5 Germania $458,960 Rusia $614,350 Ucraina $3,007,809
6 Statele Unite $405,981 Germania $602,022 Rusia $1,771,017
7 Canada $391,846 Hong Kong $541,688 Pakistan $1,641,727
8 Polonia $351,231 Canada $537,733 Malaezia $1,498,089
9 Ucraina $268,339 Danemarca $514,455 Singapore $1,177,718
10 Taiwan $242,452 Franșa $479,484 Germania $1,168,314

 

Până și Wacraft III, Age of Empires II, Heroes of the Storm și evident și StarCraft: Broodwar au în primele poziții tot state asiatice, mai exact China, Taiwan și Coreea de Sud.

 

Întrebarea ce se poate pune este: de ce această situație?

Câteva posibile motive pot fi găsite pentru a explica fenomenul. Ce nu putem ști exact, este în ce proporție contează ele:

 

1- Factorul cultural – o posibilă explicație ar putea sta în cultura acestor state, mult timp dominată de confucianism. Filozofia confucianistă promovează multe valori care se aplică oricărui domeniu de activitate. De altfel, de la bun început a fost concepută pentru acest rol. Dintre valorile confucianiste relevante cazului nostru ar fi:

  • prioritizarea colectivului în detrimentul individualismului
  • respectul pentru muncă
  • respectul pentru disciplină
  • respectul pentru ordinea ierarhică

Vorbim de o filozofie veche de 2,500 de ani, care s-a răspândit pe cuprinsul aproape întregului continent asiatic pe filieră chineză. Ea a promovat o etică de muncă asiduă, ale căror manifestari le vedem în multe domenii. Din acest motiv tot auzim că studenții asiatici sunt printre cei mai muncitori din lume și tot din acest motiv vedem cum muncitorii asiatici sunt printre cei mai muncitori din lume (chiar dacă nu și cei mai eficienți). Or Confucianismul a rămas adânc implementat în mentalitatea asiatică – mai ales în cea chineză. Nici măcar Mao și Revoluția Culturală nu au reușit eliminarea lui. Dar dacă responsabil ar fi factorul cultural, atunci nu ar trebui el să se aplice și în cazul altor jocuri de echipă, precum CS:GO? În CS:GO de exemplu asiaticii totuși nu dau un randament foarte bun… Pentru a răspunde la această întrebare trebuie să luăm în considerare următorii doi posibili factori.

 

2 – Investițiile în eSport – un alt factor ar putea fi investițiile făcute în eSport, și care nu sunt mici, mai ales în cazul sud-coreenilor. Ca în orice domeniu, una dintre consecințele investiilor este ȘI creșterea performanțelor. Pe de altă parte și în Europa și Statele Unite organizațiile de eSport investesc mult în echipele lor și în competiții. Deci doar banii în sine nu sunt suficienți pentru a oferi o explicație. În Coreea de Sud însă, jocurile de strategie sunt totuși prioritizate în detrimentul celor de alt tip. Un exemplu clar în acest sens este StarCraft, joc care a beneficiat și încă beneficiază de premii mai mari decât CS:GO de exemplu. Într-o astfel de situație bineînțeles că jucătorii se vor duce preponderent acolo unde sunt mai mulți bani.

 

3 – Pasiunea pentru jocurile de strategie – nu ar fi exclusă nici să existe o pasiune nativă general răspândită pentru jocurile de strategie, comparativ cu first-person shooterele sau cu jocurile de cărți. Dacă nu ar fi așa, atunci de ce s-ar bucura Dota 2 și StarCraft de investiții atât de mari?

 

Cel mai probabil însă că fiecare dintre factorii de mai sus și-a adus contributia în vreun fel. E greu de crezut că există un singur factor care să fi contribuit la dominația atât de categorică a asiaticilor în jocurile de strategie.

 

Cât contează fiecare factor?

Dacă ar fi totuși să vorbim de proporția pe care acești factori o au ca importanță, personal tind să cred că cel mai important este, de departe, aspectul cultural. Evident, nu pot fi date procentaje în astfel de situații. Deci nu aș putea spune exact cât și cât contează. Dar aplicând o logică elementară lucrurilor, până la urmă, atât pasiunea pentru jocurile de strategie, cât și dorința de a investi în ele nu pot avea la bază decât o preferință culturală către un joc care are la bază o valoare larg răspandită. Adică exact acel “colectivism” pe care l-am menționat mai sus. Și pur și simplu s-a întâmplat ca StarCraft să corespundă mai bine mentalității asiatice decât Counter-Strike-ul. Poate că a contat și faptul că StarCraft a apărut înaintea Counter-Strike-ului. Și poate că situația ar fi stat altfel dacă ar fi apărut după el. Cine știe?

Este adevărat și că unele dintre echipele vestice au jucători asiatici în componență, mai ales în Statele Unite. Da, dar nu este chiar același lucru. Asta pentru că mulți dintre asiaticii din America de Nord nu mai sunt la prima generație sau nici măcar la a doua. Asiaticilor care se duc în școlile americane nu li se mai predă confucianismul în școli decât eventual ca o lecție de istorie pasageră. Și chiar și în cadrul propriilor familii valorile tradiționale s-au mai diluat sub influența culturală vestică. Or cultura vestică pune accentul pe “individualism”, nu pe “colectivism”.

Oricum, dacă ar fi să luăm în calcul aspectele menționate mai sus, atunci ne putem aștepta în continuare, și pentru o lungă perioadă de timp, la o dominație asiatică destul de clară în jocurile de strategie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.